شرح وظایف کتابداران
1- حفظ ونگهداری مجموعه موادآموزشی ونگهداری وحفاظت ازتجهیزات کتابخانه
2- امانت کتاب وعضوگیری براساس مقررات کتابخانه مرکزی
3- تهیه فهرست کتب امانتی که مستردنگردیده است بطور مستمروپیگیری جهت بازگشت کتابهای مذکور
4- انتخاب وتهیه کتب جدیدمتناسب باگروههای آموزشی وانجام فعالیتهای مربوط به سفارش ودریافت کتاب
5- راهنمائی وارائه خدمات به مراجعین درزمینه کتابهای موردنیاز
6- اختصاص بخش عمدهای از بودجه کتابخانه جهت تهیه منابع خارجی درنمایشگاهای بین المللی
7- برنامه ریزی وشرکت فعال درنمایشگاههای مختلف
8- تهیه وتامین تجهیزات موردنیاز بخش فنی کتابخانه
9- بررسی وکنترل کتب خریداری شده وتطبیق با فاکتورهای مربوطه وآماده سازی کتب مبادله ای واهدایی
10- انجام امورمربوط به تسویه حساب اعضاء کتابخانه
11- همکاری وخدمات آموزشی به دانشجویان ورزیدنت ها،اساتید و کارکنان
12- کنترل وبررسی کتابهای فرسوده جهت مرمت
13- قفسهخوانی و وجین کردن کتب مازادو فرسوده
14- انجام سایر امور محوله طبق دستور مقام مافوق
15- تهیه وتنظیم فرم وقراردادمخصوص درخواست منابع علمی چاپی وغیرچاپی وخریداری آن
16- واردکردن کلیه منابع کتابخانه دربرنامه سیستم امانت کامپیوتری کتابخانه
17- شناسایی مراکزوموسسات علمی وانتشاراتی گوناگون و برقراری ارتباط بهمنظور تهیه منابع موردنیاز
18- انجام امورداخلی کتابخانه اعم ازدریافت کتاب و مجلات ازکتابخانه مرکزی وثبت وآمادهسازی آنها
19- رسیدگی ونظارت به نظافت کتابخانه وسالن مطالعه
20- انجام سایرامور محوله طبق دستورمافوق
شناسایی و تجزیه و تحلیل نیاز کاربران کتابخانه
نیازسنجی تهیه منابع اطلاعاتی از مسئولیتهای مهـم کتابخانه و بخش مجموعهسازی مـیباشـد؛ زیـرا اصـولا تهیـه منـابع اطلاعـاتی بایـد براسـاس نیازهـای اطلاعـاتی اعضای کتابخانه باشد. هرگونـه سـهل انگـاری یـا اشـتباه در شــناخت نیازهــای اطلاعــاتی منجر بــه تهیــه منــابعی میگـردد کـه نـه تنهـا تقاضـایی ازطـرف جامعـه اصـلی کتابخانه برای آنها وجود نخواهد داشـت، بلکـه هزینـههـای خرید چنین منابعی و هزینـه سـازماندهی، آمـادهسـازی، نگهداری، فضا و سایر هزینههای نامربوط و اضافی را نیـز بـه کتابخانه تحمیل خواهد کرد. بنــابراین شناســایی و تــشخیص نیازهــای اطلاعــاتی کاربران کتابخانـههـا از آن جهـت از ضـرورت و حساسیت خاص و بالایی برخوردار است که بـا وجود حجـم روز افزون اطلاعات و هزینه سنگین تهیه منـابع اطلاعـاتی از یـک سـو و کمبـود منـابع مـالی از سـوی دیگـر، هـیچ کتابخانهای نمی تواند تمامی منابع اطلاعاتی را در یک جا گرد آورد. از ایـن رو لازم اسـت نیازهـای اطلاعـاتی واقعـی جامعه استفادهکننده با استفاده از روشهای به روز علمی مشخص گـردد تـا بتـوان مناســـبتـــرین منـــابع اطلاعـــاتی را در راستای اهداف کتابخانه گـــزینش کـــرد. کتابخانه مرکز آموزشی درمانی رازی از ابزار "نیازسنجی" برای تعیین و تبیین نیازهای اطلاعاتی کاربران، بهره برداری می کند. چنانچه سالیانه دو بار و در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت و آذر ماه هر سال، نیازسنجی از مدیران گروههای آموزشی بالینی مستقر در بیمارستان صورت گرفته و پس از طرح در کمیته خرید، بر اساس اعتبار تخصیص یافته جهت خرید کتاب از سوی معاونت های آموزشی و تحقیقات و فناوری و بر اساس اولویت درخصوص خرید کتاب اقدام می گردد. در سایر ماههای سال نیز بر حسب ضرورت و پس از هماهنگی با کتابخانه مرکزی دانشگاه کتب مورد نیاز گروههای آموزشی خریداری می گردند.